By using this site, You consent to the use of Cookies. For more information read our Privacy & Cookie Policy. OK

BBC IMPARTIALITY REVIEW WAS COMPROMISED BY PERSONAL CONNECTIONS AND RIDDLED WITH BASIC ERRORS

  •  ‘Incestuous’ links between author, researchers, the BBC and the EU
  •  Findings skewed by sampling errors and random data collection

The credibility of an “impartiality review” giving the BBC’s EU coverage a clean bill of health is seriously undermined today by a study exposing flaws in its research methods and questioning its independence.

Last year’s Prebble report was seized on by the BBC Trust as evidence that the corporation’s programmes take in an “impressive” breadth of opinion on stories about the EU, immigration and religion.

But today’s study, published by Civitas, shows that the review’s independence was severely compromised by incestuous ties between its authors, the BBC and the EU. There were also failings in the data analysis used by the author, Stuart Prebble.

Authors David Keighley and Andrew Jubb, from the media monitoring organisation Newswatch, detail how:

  • Stuart Prebble and David Liddiment, the BBC trustee who commissioned the review, were close colleagues at Granada TV for many years. In addition, Mr Prebble was for eight years chief executive and part owner of a production company that made programmes for the BBC;
  • Cardiff University’s School of Journalism, Media and Cultural Studies, which conducted programme research for the review, have among its senior members a number of former BBC executives, including Richard Sambrook and Richard Tait. Research central to the Prebble report was commissioned directly from Prof Sambrook;
  • Professor Karin Wahl-Jorgensen, who ran Cardiff’s EU content analysis project, had recently been paid by the European Commission to analyse media coverage of further EU integration and why the UK was sceptical about the prospect.
  • The Prebble report included programmes from only two periods, in 2007 and 2012.

The report was published last July, when David Liddiment claimed that it provided independent verification that the BBC’s coverage of these key areas was impartial, and contained a wide range of views from across the political spectrum. This claim was supported by the other Trustees and the Chairman, Lord Patten.

But Newswatch shows how Cardiff’s EU research, on which Prebble based his conclusions, was also flawed in its methodology and failed to meet basic academic standards.

BBC Impartiality Review Was Compromised By Personal Connections And Riddled With Basic Errors
BBC Impartiality Review Was Compromised By Personal Connections And Riddled With Basic Errors

In particular, its analysis of output on BBC Radio 4’s Today programme was severely limited because it monitored less than half of the Today programme and then focused rigidly on the 7am to 8.30am block and ignored Saturday’s broadcasts altogether.

This had the effect of distorting Cardiff’s interpretation and conclusions. Given that Today’s main business news is broadcast during the first half hour of the programme, from 6.15-6.30am, Cardiff’s sample would have constantly under-represented business opinion – a vital ingredient of EU output.

Similarly, two-way discussions between presenters and correspondents would have been under-emphasised as at least six of these segments are broadcast during the first hour of Today on weekday mornings, whereas the rest of the programme is more likely to carry interviews with invited guests.

The regular Yesterday in Parliament slot, (usually broadcast Tuesday to Friday at 6.45am, and at 7.20am on Saturdays), was also omitted entirely, thereby affecting the data for political speakers.

Cardiff narrowed their potential sample even further by focusing solely on the main EU stories in only two survey periods – the Lisbon Treaty in 2007 and EU budget negotiations in 2012 – and discarding 30% of the EU-related material that did not cover these issues.

The Cardiff researchers based their conclusions on just 272 hours of EU broadcast output and 208 ‘stories’. Newswatch, by comparison, has monitored more than 6,000 hours of BBC News coverage, transcribing more than 8,200 individual EU reports, since 1999.

A further flaw in Stuart Prebble’s findings arises from his decision to introduce his own randomly-gathered evidence from conversations with BBC staff to support his assertion that EU coverage was in line with quality and impartiality standards.

The clean bill of health on the EU component of the report was delivered despite repeated warnings from many quarters, including the BBC’s own former director general, Mark Thompson, as well as political editor Nick Robinson, that the corporation’s EU coverage was biased against so-called right-wing opinion. These followed earlier revelations from former senior BBC presenters and editors such as Peter Sissons, Rod Liddle and Robin Aitken, who said the same thing in different ways. More recently John Humphrys has also said that coverage of the EU has been guilty of ‘bias by omission’.

Newswatch director David Keighley said: “Cumulatively, these basic errors mean that the EU part of the report was not independent and not worth the paper it was written on. A more accurate description would be incestuous and incompetent.

“In turn, the BBC Trustees – the ultimate regulatory body of the corporation – have not exercised proper scrutiny in reaching their conclusion that the EU output was properly balanced. This raises serious questions about their own impartiality and competence.”

Leave A Reply

15 − four =